11. Ogólnopolski Festiwal „Nauki Przyrodnicze na Scenie”

W dniach od 21 do 22 września 2018 na Wydziale Fizyki UAM w Poznaniu po raz kolejny gościli uczniowie i nauczyciele z całej Polski. Przyjechali wszyscy, aby rywalizować w trzech różnych kategoriach konkursowych, a ponadto wziąć udział w pokazach i seminariach dla uczniów i nauczycieli.

Naszą szkołę reprezentował Dominik Bartol, uczeń klasy II TMS pod opieką pani Lidii Francuzik, nauczycielki fizyki. Praca Dominika pt.: „Koparki hydrauliczne – moje zabawki z dzieciństwa” polegała na zbudowaniu modelu ramienia koparki hydraulicznej, która pracuje za pomocą strzykawek i zaprezentowaniu jej działania oraz wniosków wynikających z jego pracy. Dominik wstępne kwalifikacje do konkursu przeszedł już w maju 2018 roku, a teraz prezentował swój projekt na forum.

Uczniowie przygotowując się do konkursu sami lub w szkolnych grupach budowali różne urządzenia i pomoce naukowe. Sami przygotowywali pokazowe eksperymenty i sami przed publicznością na scenie je prezentowali. Na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu uczniowie szkół z całej Polski rywalizowali na festiwalu „Nauki Przyrodnicze na Scenie”. Ci, którzy przez taki festiwal przeszli, często zostają naukowcami wiedząc, że nauki ścisłe mogą być fascynujące.

Na scenie gwiazdą była nauka pokazywana przez młodzież. Zwykła rurka z papieru ulega wadze kubka. Co jednak się stanie, gdy inaczej rozłożyć siły? Po połączeniu wielu rurek z papieru wytrzymałość takiego krzesła zadziwia (około 100 kg). Tak właśnie nauka może się przydać w praktyce. Nauczyciele wiedzą, że tylko tak można zainteresować i naprawdę czegoś nauczyć. Właśnie by zainteresować dzieci i młodzież naukami ścisłymi powstał ten festiwal. Dla niektórych nauka stała się już tak fajna, że sami potrafią zbudować skomplikowany układ do demonstrowania możliwości plazmy i na przykład używać jej jako głośnika czy pokazywać jak działa na nią pole magnetyczne, a to już wstęp do marzeń o poważnej nauce. Festiwal to także seminaria dla nauczycieli i pokazy dla uczniów oraz wymiana pomysłów jak lepiej i atrakcyjniej uczyć przedmiotów ścisłych.

Konkurencja była bardzo duża: 37 Demonstracji Doświadczeń z całej Polski, w tej kategorii była prezentowana praca Dominika; 35 Pokazów Multimedialnych z całej Polski; 15 Przedstawień o tematyce naukowej z całej Polski.